100-årskort och rapport från balkongen...

Hej....


Vilken underbar dag..förvisso en del tid hemma med städning och tvätt..men efter det drog vi till beachen för lite eftermiddagsmys..sköönt!!


Nu slappar vi, lyssnar på fotboll (KFF-Trelleborg)..jag bloggar..ungarna spelar fotboll på gården..mys helt enkelt!!


Jag har semester...:-)


Fast ska man hårddra det så börjar det ju inte förrän måndag...




Nu ska jag visa kortet jag hade "problem" med..eller det vart inte så farligt, om man rotar lite i gömmorna så hittar man en del motiv och annat..


Det skulle ju vara ett danspar, det skulle finnas röda spetsiga snörskor med och ordet "stenkul"...och kortet är till två 50-åringar som har 100-årskalas ihop..




Så här blev det..




I mitt förra inlägg efterlyste jag namnet på min växt med vita urtjusiga blommor, efter Cathrins kommentar om att det ev var en Spindellija kan jag nog styrka det efter en del googlande..jag kan meddela att den första stängeln nu blommar för fullt och det är två till på g..det är nog rekord!! Då trivs den ju iaf..




Nu till annat grönt efter en frågan också i ett annat inlägg, jag har ju berättat om vår grönskande balkong och här kommer lite bilder..man kan väl inte påstå att det är snyggt "inredningsmässigt" utan jag vill bara få plats med så mycket som möjligt och sen älskar jag grönskan..




Här är min "egen" tomatplanta för i år..den jag odlat upp själv efter ett köp på ICA,


zebrino hette tomaten...



eftersom det redan finns tomater på g kan jag se att de blir randiga..tjohoo...då funkade det...



På vår balkong som inte är stor ca 6 kvm finns nu bla 6 tomatplantor och för att få plats får man "packa" den så här..lite tajt och förstår ni vad jag menar med grönska..det är en djungel i den hörnan..





Min kryddlåga, ngt vildvuxen, innehåller timjan, basilika, körvel, citronmeliss och en massa gräslök...







Här har vi djungelgurkan, den har tagit fart på senare tid och små små gurkor visar sig men de verkar inte växa i storlek...







Elisias paprika, sådd i skolan och även den börjar må riktigt bra..







Två lådor med blommor..blått och rosa..den i mitten är ngt limefärgad..






ngn typ av nejlika..superfin och jag gillar den fast jag tycker eg inte om vanliga nejlikor..






ville ha denna som randig men hittade inte så det fick bli en med vit kant istället..









Hade gärna visat en helbild men det blev inge bra...hoppas ni nöjer er med dessa detaljbilder..!! :-)




Imorgon har vi en födelsedagstjej här hemma och hon har räknat månader och dagar så det är lite "spänt" läge på henne..det ÄR ju en stor dag!!


Eftersom tös nr 2 fyller på tisdag blir det kalas på måndag för rättvisans skull..


så imorgon är det födelsedagsfirande med enbart vår lilla familj och kalasförberedelser för måndagen..




Ni missar väl inte min sommarutlottning i matbloggen, skynda dit för att delta, ni behöver BARA kommentera så mkt ni orkar..senast 24 juli!




Ha nu en härlig lördagskväll..




Kram Lena

Kommentarer

Marie Havén sa…
Hej Lena!
Så underbart vackert inlägg du bjuder på:)
100-årskortet blev urläckert, så himla fränt. Du kan du:)
Så härligt med semester:) ta vara på varenda minut!

Vad kul att du fick veta namnet på din växt, Cathrin hon kan hon:)

Himmel och pannkaka, vilken djungel ni har på balkongen. Gurkan verkar spännande. Hoppas det blir goa paprikor. mini nejlikor är jättesöta.

Det var verkligen kul att få se din balkong:) Grattiskramar till era två små töser, hoppas ni får en rolig dag.

Ha det nu så gott:)
kramizar
marie.haven@hotmail.com
Ett jättefint kort.

Vilken underbar balkongdjungel du har
Susanne sa…
Jättefint kort!!! Härliga växter du bjuder på... Det är en härlig grönskande balkong du skapat!!
Grattis till flickorna och njut av semestern.... Kramizar