Hemma igen..

Ja då var den helgen slut..och jösses va fort det gick!

Iväg tidigt fredag morgon eller natt i mina ögon..för ingen människa kan väl kalla 04.00 för morgon??

Då steg jag upp..men det var det värt!

Ca halv tio fredag morgon var jag och mamma i London..

Det var inte min första tripp hit..har varit i denna härliga stad ett flertal ggr tidigare..i min tonår och ja då vi pratade om hur länge sen det var kom vi fram till att det är minst 20 år sen..och helt plötsligt blev jag jääättegammal!!! haha..


Men då bror min frågade..känner du igen dig? så var jag tvungen att svara att det gjorde jag..miljön och "doften" var det samma och den hittade jag i mitt minne..särskilt tunnelbanedoften..den var detsamma..


Det var underbart att landa där och snabbt var man inne i London-livet..vilket innebär för er som ej varit där...MASSOR av folk överallt och närsom helst..spelar ingen roll vilken dag eller tid det är..det är en "puls" som ej är lätt att beskriva men man anpassar sig enormt fort..

Vi hittade hem till brorsan som bor en liten bit utanför city och då han jobbade så begav vi oss ut på stan..shopping var schemat..och så gjorde vi.

Oxford street gjorde sig också påmint mitt minne och här finns allt..den första affären vi fastnade i var en acessoar-affär med allt vad det innebär..vi var nog där minst en timme och inköpen där har glatt töserna här hemma..(jo de har redan blivit osams om grejerna också..haha)


På lördagen var det dags för helgens "event"..

SCRAPMÄSSAN.....


Här uppe låg den..mässan, från tunnelbanan var det inte svårt att veta vart vi skulle gå..det var som en skock får..med damer..vi stog och funderade ..ska de på mässan tro?

Vi vågade inte chansa men snart fick vi svaret och jo visst skulle alla tanterna dit..tanter..ja så säger jag..för det var verkligen tanter.

Inte alls som i Sverige där jag upplever de flesta som iaf har en blogg ganska unga och som man har koll på är "under tantålder"..(hoppas ingen tar detta fel nu ;-)





Utsikten var fenomenal och trots diset var det fantastiskt vackert..och huset..eller hus..är väl fel ord..palats är nog rätt ord..var enormt..
Alexandras Palace...

Väl inne stog vi och gapade och undrade lite var vi skulle börja..jag har aldrig sett ngt liknande..(men sen har jag bara varit på Hbg-mässan som är av ngt minimalt slag om man jämför..)
Det var kö för att komma in och enormt mkt folk vid varje monter..ca 60 st...




Vi tänkte att vi "botaniserar" först och shoppar sen..men så delade vi på oss och hittade varandra först typ 3 timmar senare..och då var shoppingen igång..mina kassar vägde tyngre och tyngre och jag började få valkar i händerna..


IGNORERA!!!!






Timmarna flög förbi och vi glömde bort att äta och dricka..haha...





Vad vi shoppade sparar vi tills nästa inlägg..måste redigera bilderna.. ;-)


Andra Londonbilder..jag hade väldigt svårt för denna vänstertrafik..fick tala högt till mig själv varje gång jag skulle över gatan..lurigt!!

man ska vara glad att man lever..hihi..jag kollar ju automatiskt ¨åt höger vilket kunde lett till olycka...
Som tur är är engelsmännen mån om oss vilsna turister och har skrivit stort vid varje övergångsställe åt vilket håll man ska glo..






det tackar jag för...






De fräcka röda London dubbeldäckarna...som kör som biltjuvar...






Vi besökte en del engelska pubar som sig bör..och till skillnad från Sverige så är det fritt fram att ta med sig ölen ut och inga stängsel eller grindar finns..jag som gammal krogmänniska med våra svenska lagar var helt förvånad att man ens får ta med sig "biran" ut och bara stå på gatan och dricka..så mycket mer socialt och det var stämning..vi i Sverige är lite mer..."paragrafryttare"?


Mitt i bilden ser ni lillebror och mamma..brorsan i blå tröja..






Tunnelbanestationen på Picadilly circus...








En av pubarna vi var på..klassikt engelskt namn.."The dog and the Duck"...





Big Ben...





och "The London Eye"...



The London Eye kom till vid millenieskiftet och kallades då för "millenium wheel".

Den har 32 kapslar och tar totalt 800 personer.

En runda tar 30 min och utsikten sägs vara ca 4 km åt varje håll..


Jag upplevde då inte detta då min svindel och höjdskräck satte käppar i hjulet... :-S






Det var alla bilder för idag och imorgon (förmodligen) får ni se inköpen från mässan...



Cu then..



Kram från Lena

Kommentarer

Wow vilket himmelrike.
Underbara bilder
Ska bli spännande att se vad ni handlade
Soulsister sa…
WOW, London i sig är en upplevelse, men Scrapmässa i London borde vara något extra!
Ska bli spännande att se vad ni köpte. Kram
Lindha sa…
Vad härligt ni verkar haft det!!! London är ju underbart! Skulle gärna återvända dit nån gång!

Häftigt med en mässa där medelåldern är så mycket högre än vad vi är vana vid! =) Förstår att ni glömde bort att både äta och dricka, med tanke på hur mycket det verkade vara att se på!

Ser fram emot att få se dina inköp!

Kram Lindha
Evas Pyssel sa…
Nu har jag kollat upp när du var i London förut. Jo 30/10 -5/11 1993 !! Det var ett tag sedan. Kram mamsen
Camilla sa…
Vilken härlig tjejresa ni hade. Tur med vädret också ser jag. Maja är ju i Belfast nu och verkar ha det bra! Längar till december, då blir det London för oss!

Titta in hos mig och var med i utlottningen som jag har nu!

Kram
Marie Havén sa…
Hej Lena!
Välkomna hem:)
Så härliga bilder du visar, och så mycket ni verkar ha hunnit med:)
Ska bli mycket spännande att se vad ni handlade:)

Ha det så gott, och var rädda om er.
Kramizar
marie.haven@hotmail.com