Halloween...både här och..där!!!

Hej på er!!


Idag kommer ett Halloweeninspirerat kort..hade haft tanken ganska länge på denna pumpa. Ritade mallen för hand i papp och klippte ut, sen över på mänstrat papper.

Ritade detaljer på pumpan med promarkers.

Motivet och tagen kommer från Skogstokiga!




I lördags åkte familjen iväg på ett litet äventyr..
Ett sätt för mig att döva lite dåligt samvete..jag reser en del med jobbet och familjen har denna höst fått vara en del ensamma hemma. Dessutom var ju jag och mamma i London..en ren nöjestripp och det var väl inte mer än rätt att de också fick komma ut och se annat än Kalmar..

Så vi åkte till Köpenhamn..tåget går direkt från Kalmar och ca 3 h senare landar man mitt i den danska huvudstaden!!


Köpenhamn är lite speciellt för maken och mig, vi förlovade oss där..skulle eg till Skagen men det regnade nåt så galet att vi fick vända (då vi åkte mc) och då blev det Köpenhamn istället.

Sen var vi där på minibröllopsresa..den stora riktiga bröllopresan har vi ej gjort än..men det kommer..när vi varit gifta i 10 år kanske? ;-)


Ungarna var laddade till tusen..Elisia var mest spänd att åka tåg över Öresundsbron..sen blev det kanske inte som hon tänkt sig då tåget åker under själva bron..men nöjd ändå!


Först blev det promenad på Ströget..lite shopping..det finns ju en del affärer vi ej har hemma..

Bl a denna en LEGO butik..att köpa lego i lösvikt är ju en genial idé!!




Och denna var poppis..en helt fantastisk butik med Disney-prylar upp över öronen..lång kö också...;-)






När jag var i London var kidsen ngt avis på mig då jag besökte den välkända leksaksaffären Hamley´s..till vår förvåning dök en "Hamley´s-avdelning" upp på varuhuset Illum och det var precis som i London..(ngt mindre bara)..och där fanns en drömavdelning för mina töser..






Ett av målen med resan var en butik som heter "Build-a-bear"..där kan man "skapa sin egen nalle, man väljer ett "nalleskal", den stoppas av personalen på ett väldigt pedagogiskt sätt och barnen får fylla den med hjärtan som symboliserar vänskap och kärlek..sen klär man sin nalle och utbudet på kläder och assesoarer är ofantligt..ett himmelrike för nallar (och barn)...

Nallen får en födelseattest, med vikt och längd, ögonfärg och hela rubbet. Dessutom är nallen registrerad på barnet och det finns en streckkod som för alltid är förknippad med barnet..

(om nallen skulle rymma)

Vi gjorde en sån här nalle till Elisia när vi var i K-hamn när hon var 6 mån.

Tess fick en i doppresent..


Alla "build-a-bear" nallar är alltid välkomna tillbaka till butiken och man får ofta specialerbjudanden om man tar med sig nallen dit..vilket vi såklart gjorde.

Detta var en jättegrej för tjejerna!!


Butiken i Köpenhamn ligger vägg i vägg med Tivoli..

..som öppnade sin Halloweenspecialvecka dagen innan vi kom dit..LYCKA!!



Och har man Halloween-tema gör man det ordentligt.

Jag har nog aldrig sett så mycket pumpor i helamitt liv..ÖVERALLT!

Hur mysigt som helst...




En del åkattraktioner fanns ju...detta var den som mina ögon knappt kunde lämna...

det läskigaste jag sett om ni frågar mig..två stora armar på en väldigt hög pelare..i ena enden på varje arm fanns ett flygplan med 4 platser.

Armen börjar väldigt sakta snurra runt och även själva flygplanet..sen ökar farten och det går tillslut lika snabbt som en centrifug i mina ögon..måste kännas som att störta på riktigt!

(or not..men nästan)..jag kunde inte fatta att det faktiskt satt människor där i..helt sjukt!!




Vi höll oss till de mer stillsamma karusellerna..som denna..



När vi lämnade tivoli började det skymma och en orange ton infann sig..hade velat se det i total skymning..men..




...tåget hem väntade och vi hade två trötta tjejer med oss...
Nallarna blev dressade flera ggr om..innan..




...vi somnade allihop..iaf en av oss sov nästan hela vägen hem!!



Det var en jättelyckad resa som vi alla behövde..lite familjetid!!

--------------------------------


Ni till ngt annat..ett litet tips till er som gillar knappar.hittade dessa små väskor fyllda med knappar på Netto för 10:an styck!! FYND!!






Det var allt för idag!!

På återseende!!


Kram Lena

Kommentarer

Evas Pyssel sa…
Åh vilken fantastisk resa ni gjorde. Och tur hade ni med både det ena och det andra. Skulle varit roligt att se Tivoli i pumpaskrud. När jag var liten åkte vi alltid till Tivoli första maj. Det var tradition. Då fick man åka båt dit. Netto...jag har ju egentligen knappar.....men vilka gulliga små väskor till. Kolla in Rusta...flera olika julfigurer ,silvrig gran, silvrig ren, tomte, vit ängel, julgran för 14.90 för 10st.Kram ma
WOOOW! VIlken resa ni gjorde!!
Jag blev ju skitavis här nu ju! ;)
Jag har varit i Köpenhamn två gånger i mitt liv men på tok för många år sedan.
SÅ dit åker jag gärna igen!

TAck för alla foton! Glädjer mej att du delar med dig av dem :)

Och TACK för tipset om knapparna!!
Ska se om jag kan besöka Netto någon dag här i stan :)

kramisar
Soulsister sa…
Härlig resa ser det ut som :)
Älskar ditt Halloween-kort, har sett det inne hos Petra innan i veckan. KRAM
Veronica sa…
Hej vännen!

Vilken kul helg ni hade och fint väder var det!
Vi har oxå gjort den resan med familjen fast vid julen och då var det tomtar i massor.Gissa om ungarna gillade det?!!
Vi brukar oxå gå in i "Björn affären" och handla nåt nytt till gosedjuren. Även jag lockas att gå runt bland allt som finns där.

Ha dé bäst
Kramelikram Veronica
Marie Havén sa…
Hej Lena!
Vilket härligt inlägg:)
Halloweenkortet är verkligen jättefränt, du är så påhittig:)

Så mysigt att få åka tåg till köpenhamn, förstår att tjejerna tyckte det var spännande. När jag var liten så var vi ofta i Lökken och i Skagen. Jag har så många fina minnen därifrån. Vi åkte även dit när våra barn var små.

Så häftigt för barnen och köpa lego på lösvikt:)Och Barbie hörnan var väl jättemysig för dem.
Har aldrig hört talas om "build-a-bear", men det låter ju jättemysigt, jag som älskar nallar.

Vilket "pumpaland" jättevackert.
Den armkarusellen hadde jag heller inte åkt, gillar inte när det snurrar runt.
Ni verkar ha haft en jättemysig helg med familjen.

Ha det så gott i höstrusket, och var rädde om er.
kramizar
marie.haven@hotmail.com
Annelie sa…
Vilken härligt äventyr! Hade ingen aning om att det fanns så mysiga butiker i Köpenhamn.
Men har du alltså inte fått mitt mail om vinsten? Jag mailade direkt i söndags...Kanske hamnade det i skräpposten - jag har ett hotmail-konto, de kan tydligen busa lite ibland även om jag brukar vara förskonad... Jag gör ett nytt försök...
Kram Annelie
Lindha sa…
Vilken härlig familjeresa! Snacka om kvalitetstid!! Ser jättemysigt ut!

Bra tips med Netto! Mamma bor granne med butiken så hon har fått besked om att gå dit och handla åt mig!!

Kram Lindha